Afbeelding visualiseert tegemoetkoming

De bijtelling verandert bij zakelijk leasen! Als je te maken hebt met zakelijk leasen dan weet je vast wel dat er een verandering in de bijtelling plaatsvind, beter bekend als de tesla taks. In dit artikel lees je wat deze taks in houdt en hoe je het effect zo minimaal mogelijk kan houden.

Bijtelling elektrische auto’s omhoog:

Vanaf volgend jaar zal de stijging in de belastingen rondom elektrische auto’s verder worden doorgevoerd. De overheid heeft het afgelopen jaar de verhoging in bijtelling op elektrische auto’s gestart. Deze verhoging zal dit jaar worden doorgevoerd, dit zal te merken zijn in een verdubbeling van het bijtellingspercentage en een verlaging van de maximale catalogus prijs waarvoor deze bijtelling geld. Dit zal een groot effect hebben op veel mensen.

Waarom voert de overheid de bijtelling op?

Dit heeft een hele simpele verklaring, de verlaagde bijtelling is te duur voor de overheid. De overheid heeft namelijk een idee over hoeveel voordeel de verlaagde bijtelling moet geven op het gebied van milieuverbeteringen. Het doel van de overheid is de co2 uitstoot en dus de voetafdruk van Nederland verkleinen, dit door elektrisch rijden te stimuleren. Maar de behaalde milieuwinst weegt niet op tegen de extra kosten die komen kijken bij deze bijtelling, dus neemt de overheid maatregelen. Dit betekend dat de bijtelling verandert bij zakelijk leasen, vanaf nu tot 2026 de bijtelling wordt opgevoerd tot deze de zelfde hoogte heeft als normale benzine en diesel auto’s.

Hoeveel is de opvoering in de komende jaren?

Vanaf 2020 zal de bijtelling 8% zijn op auto’s met een cataloguswaarde van 45.000 euro, alles wat u boven dit bedrag zit zal worden belast met 22% bijtelling. In de tabel hieronder is te zien dat de bijtelling tot 2026 zal blijven stijgen met geleidelijke stappen tot die gelijk is met niet elektrische voertuigen. Dit betekend dat het steeds minder voordelig wordt om elektrisch te rijden wanneer je te maken hebt met het zakelijk leasen van een auto.

Bijtelling 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Bijtelling percentage 4% 4% 8% 12% 16% 16% 16% 17% 22%
Bijtelling cap* Geen 50.000 45.000 40.000 40.000 40.000 40.000 40.000 n.v.t.

Tesla taks

Deze verandering in de bijtellingsregel wordt ook wel de tesla taks genoemd, dit doordat de maximale catalogus prijs er voor zorgt dat de veel verkochte tesla niet meer zo gunstig is om te leasen als voorheen. Zo reed men in 2018 voor zon 160 euro per maand in een tesla model s (catalogus waarde van 120.000 euro), maar dit is in 2019 al gestegen naar 500 euro meer per maand. Dit is vooral gedaan om de betaalbare elektrische auto’s extra te stimuleren, toch wordt er gedacht dat de plank hiermee wordt mis geslagen. Rijden in een niet milieuvriendelijk auto wordt hierdoor ook aantrekkelijker, en de zakelijke leaser die in een dikke auto wil rijden zou dus van een tesla terug gaan naar een foute benzine of diesel auto. Het is een afweging tussen de geldkas en milieuvriendelijkheid die de overheid hiermee aan het maken is.

De toekomst!

Aangezien de bijtellingsregeling in de komende jaren alleen nog maar hoger wordt is het voordeliger om nu te kijken naar  een nieuwe auto. Dit omdat de lage bijtelling voor 5 jaar geldt, u kunt nu dus nog 5 jaar tegen het tarief van 2019 rijden in een elektrische auto. Heeft u vragen over de bijtellingsregeling of over hoe dit effect heeft op u? neem dan contact op met onze experts!