poppetje-16
Controle op verkoopfacturen

Voor het leveren van producten en diensten worden meestal facturen gestuurd. Een controle op de betalingen is van belang, anders kan zo uw eigen cashflow in gevaar raken. Kleine bedrijven kunnen namelijk vaak niet gebruik maken van een automatisch incasso. Hoe kunt u er zorgen dat de betalingen op tijd en volledig worden gedaan? Hoe voert u controle uit op de betalingen van de verkoopfacturen?

Klanten

Voordat er een overeenkomst tot stand komt, is het belangrijk om een potentiële debiteur te controleren. U wilt namelijk wel uw geld voor het leveren van een product of dienst ontvangen. Kijk daarom naar de kredietwaardigheid, tekenbevoegdheid en of er misschien een faillissement aan zit te komen. Voor deze informatie kunt u het handelsregister van de Kvk raadplegen via deze link.

De factuur

Door een betalingstermijn op de factuur te zetten, stuurt u de debiteur vaak aan om op tijd te betalen.  Later kunt u hier aan refereren.

Aanmaning

Als de betalingstermijn is verlopen, wijs uw debiteur hier dan op, vergeten is namelijk menselijk. Van de niet betaalde facturen is dit gemiddeld 44% simpelweg ‘’gewoon’’ vergeten.  Vaak door één herinnering te sturen komt de betaling al uw kant op.

Telefonische incasso

Mocht er na het versturen van de factuur en aanmaning nog niet zijn betaald, kunt u de wanbetaler gaan bellen, voordat de eigen cashflow in gevaar komt. Vraag wat er aan de hand is, en of de betaling al onderweg is. U kunt refereren aan de factuur, de betalingstermijn en de aanmaning. Zorg dat u goed voorbereid bent voordat u belt. En vraag vooral niet: ‘’wanneer gaat u betalen?’’, maar: ‘’graag zou ik uw betaling vandaag ontvangen, gaat u dit voor elkaar krijgen?’’

Mocht u meer informatie willen, neem dan vrijblijvend contact met ons op via 020-2610723 of mail uw vraag naar info@sfaa.nl. Wij kijken graag met u mee!

 

poppetje 16