starter

Om de financiële risico’s te beperken is het natuurlijk van belang dat u inzicht heeft in de juiste cijfers. Uit recent onderzoek blijkt dat het gros van het MKB zelf de administratie bijhoudt, terwijl men er zelf geen verstand van heeft. Wanneer de administratie daardoor niet op orde is, is het onmogelijk om een betrouwbaar beeld te krijgen van uw bedrijfsvoering. Hierdoor is het niet mogelijk om de financiële risico’s niet beperken. Zorg dus voor actuele en inzichtelijke cijfers.

Financieel risico beperken

Beginnen bij het begin… Als u facturen stuurt, moeten deze betaald worden. Hierom stuurt u ze tenslotte. Het klinkt wel heel simpel, maar wij merken dat veel bedrijven (vooral bedrijven met slechtere cijfers) dit nogal eens laten liggen. Terwijl hier de eerste kans ligt.

Is uw administratie op orde, maar zijn er openstaande facturen, ga dan achter het geld aan of laat uw medewerkers dat doen. Het komt helaas nogal eens voor dat een bedrijf failliet gaat, terwijl het faillissement afgewend had kunnen worden als alle openstaande facturen op tijd betaald waren. Voorkom daarom dat openstaande facturen niet betaald worden. Ga in eerste instantie in gesprek met uw opdrachtgevers en leveranciers, vervolgens kunt u de hulp inschakelen van een incassobureau. Hier zijn tegenwoordig tal van goedkope oplossingen voor te vinden en hoeft zo hoeft het dus niet meer heel duur te zijn om een incassotraject te starten.

Naast het op orde houden van de administratie en de betalingen, kunnen risico’s ingedamd worden door de facturen scherp te controleren. Naar schatting lijden bedrijven in de BeNeLux jaarlijks 1 miljard euro schade door spooknota’s. Deze nota’s zijn lastig van echt te onderscheiden en worden daardoor gewoon betaald. Vanzelfsprekend bent u zelf verantwoordelijk voor de betalingen, controleer daarom extra goed of de nota klopt. Op fraudemeldpunt.nl vindt u een overzicht van de vaakst voorkomende nepfacturen. Ook een externe boekhouder kan ervoor zorgen dat het risico vermindert.

Tenslotte is het van belang dat mogelijke problemen zo snel mogelijk opgelost worden. Helaas trekken de meeste ondernemers pas aan de bel als de deurwaarders al in rijen van 4 zijn opgesteld. Echter, hoe eerder er hulp wordt gezocht, des te groter de kans op een oplossing. Zo zijn er bijvoorbeeld tal van mogelijkheden om tijdelijk een aanvulling op het inkomen of financiering vanuit de bbz-regeling te krijgen.

SFAA helpt u graag bij het beperken van de financiële risico’s. We helpen u met het inzichtelijk maken van de cijfers en geven financieel advies op maat. Geïnteresseerd? Neem vrijblijvend contact met ons op via 020-2610723 of mail u vraag naar info@sfaa.nl. Wij helpen u graag!

Schermafbeelding 2014-09-26 om 11.48.06