file van zakelijke rijders bijtelling

Wanneer je met je zakelijke auto jaarlijks meer dan 500 kilometers voor privédoeleinden rijdt krijg je te maken met bijtelling. Maar hoe werkt de bijtelling? Op het moment dat je meer dan 500 kilometers voor privédoeleinden rijdt wordt dit namelijk gezien als uitbetaling in natura van het bedrijf. Je gebuikt immers een auto die belastingvrij is aangeschaft of geleased met geld uit je onderneming. Hierdoor moet je nog een bepaald percentage aan belasting afdragen aan de belastingdienst. Maar zijn er nog andere regels? En hoeveel is de bijtelling eigenlijk? Dat en meer lees je in deze blog over hoe de bijtelling werkt.

Hoe hoog is de bijtelling?

Om te weten hoe de bijtelling werkt is het belangrijk is het volgende belangrijk om te weten. De bijtelling is geen vastgesteld bedrag, en hangt ook niet af van je inkomen. De hoogte van de bijtelling wordt bepaald door de cataloguswaarde van de auto waar de bijtelling over moet worden betaald. Daarnaast wordt er gekeken naar de uitstoot van je auto.  Rijd je namelijk een elektrische of waterstof auto betaal je een lager percentage dan wanneer je een hybride, benzine of diesel rijdt.

Tegenwoordig zijn er twee verschillende percentages voor auto’s die in 2021 voor het eerst op naam worden gezet. Op het moment dat je volledig elektrisch of op waterstof rijdt betaal je 12% van de cataloguswaarde aan bijtelling, let wel op, dit verlaagde percentage geldt maar tot een prijs van €40.000 euro, alles hierboven wordt met het normale percentage belast. Voor alle andere voertuigen moet een percentage van 22% van de cataloguswaarde worden betaald. Doordat het een percentage van de cataloguswaarde is en geen percentage van de dagwaarde blijft de bijtelling, ook van een 2-jarige auto, dezelfde bijtelling. De bijtelling wordt voor 5 jaar vastgesteld, na vijf jaar wordt volgens de regels van dat moment de bijtelling opnieuw vastgesteld (rijksoverheid).

Rekenvoorbeeld:

Je koopt een auto jaguar F-pace, een hybride model dat je in totaal hebt aangeschaft voor €75.000.

De kilometers heb je bijgehouden en je ziet dat je meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden hebt gereden. Het bijtellingspercentage wat in dit geval geldt is 22% wat neerkomt op €16.500.

Stel je had de jaguar I-pace gekocht, een volledig elektrische auto. Deze had een aanschafprijs van €85.000, iets meer dan de F-pace. Over deze auto hoeft maar 12% bijtelling te worden betaald over de eerste €40.000 en 22% over de overige €45.000. Dit komt neer op €14.700.

Een volledig elektrische auto is in dit geval dus goedkoper dan een normale of hybride auto.

Voorheen had een hybride voertuig ook een verlaagde bijtelling, maar dit is in de loop der jaren afgebouwd, waarna het nu op het normale percentage zit. Ook de elektrische auto’s hebben steeds minder voordeel. In 2018 gold bijvoorbeeld een bijtelling van 4% voor een elektrische auto.  Deze bijtelling zal tot 2026 geleidelijk worden verhoogd tot deze gelijk is met de bijtelling voor normale voertuigen. Check een van onze blogs over elektrisch rijden en de bijkomende bijtelling om te zien of dit de voordeligste optie is voor jou en hoe de bijtelling bij elektrische voertuigen werkt. (blog over bijtelling en blog over elektrisch rijden)!

Hoeveel kilometer mag ik rijden als ik bijtelling betaal?

Op het moment dat je de bijtelling moet betalen maakt het aantal kilometers niet uit. Of je 501 kilometer privé hebt gereden in dat jaar, of 7000 kilometer hebt gereden voor privédoeleinden. Het percentage blijft hetzelfde.

Hierom is het altijd goed om voorafgaand aan een jaar te bedenken of je wel of geen bijtelling wilt betalen en of je dus onder de 500 kilometer blijft of erboven gaat. Want als onder de 500 kilometer blijven geen optie is kun je er maar beter vanaf het begin van het jaar gebruik van maken.

Hoe weet je of je de grens van 500 kilometer passeert?

Om aan te tonen dat je wel of niet over deze grens heen gaat houd je een rittenregistratie bij voor je zakelijke voertuig. Hierin schrijf je op wanneer en waar je heen bent gereden. Het bijhouden is niet verplicht, maar wordt wel geadviseerd om bij te houden. Zonder rittenregistratie heb je namelijk geen bewijs dat onder de grens van 500 kilometers bent gebleven, waardoor je ondanks dat je misschien echt onder de grens bent gebleven je alsnog bijtelling moet betalen.

Het bijhouden van een rittenregistratie kan tegenwoordig gemakkelijk via je telefoon middels verschillende apps en zelfs via speciale tracking apparaatjes die je in je auto kunt installeren.  Maar je kunt het natuurlijk ook ouderwets via papier bijhouden.

Wanneer is een rit zakelijk?

Op het moment dat een rit iets te maken heeft met je werk is het zakelijk. Maar pas op dat je hier niet te ver in gaat. Van huis naar werk rijden en visa versa is altijd zakelijk, spullen ophalen voor je werk ook. Boodschappen voor het kantoor halen zijn ook zakelijke kilometers. Van je werk via het werk van je vrouw rijden om haar op te halen om uiteten te gaan aan de andere kant van het land wordt niet gezien als zakelijk. En moet dus als privé worden genoteerd. Soms is het een grijs gebied of een rit zakelijk is of niet. Weet je het zelf niet zeker, vraag het SFAA. Bij SFAA kunnen we je verder helpen met dit of een ander onderwerp. Direct iemand spreken? Bel dan naar +31 20-2610723 of plan een gratis adviesgesprek in! Als het goed is weet je nu hoe de bijtelling werkt. Mocht je nog vragen hebben neem contact met ons op!