martins mazonis +31614457046-35

Vandaag  publiceerde onlineondernemen.nl een leuk interview met Annelie.

Lees meer over onze ‘administratie nieuwe stijl’

Administratie nieuwe stijl door SFAA

Financiële administratie en advies nieuwe stijl: SFAA doet het. Ze werken met vaste prijzen, in de cloud, en sturen geen factuur als je een keer een vraag hebt gesteld over de btw. Advies zit namelijk gewoon in het pakket. Geldt dat echt voor álle adviezen? Annelie Snijder, oprichter van SFAA antwoordt bevestigend: “Ja, tenzij het echt heel uitgebreid wordt – als iemand bijvoorbeeld om pensioenberekeningen vraagt. Maar eigenlijk zit alle advies tot 2 uur per maand gewoon in  het pakket. En dat vinden de klanten prettig.”

Vaak persoonlijk contact

Zo ook klant Joppe Out van Bleeve, een snel groeiend onafhankelijk platform voor duurzaam wonen (“Je ontdekt met een simpele scan wat voor jouw woning de meest interessante energiebesparende maatregelen zijn.”) Hij spreekt of mailt het team van SFAA elke 1 à 2 weken, wanneer hij de administratie bijwerkt: “Dan duiken er weer wat dingetjes op: dit staat open, maar het bonnetje is er niet…”

24/7 bereikbaar

Gelukkig is SFAA altijd te bereiken. “Ze zijn heel benaderbaar en dat is gewoon top. Ik weet dat ik, als ik bel, bijna altijd direct word geholpen.” Annelie vult aan: “Als er wat moeilijker dingen zijn, of wat uitzoekwerk, moet je soms even wachten maar de kleine dingen gebeuren meestal direct.”

Alles online

Bleeve kwam bij SFAA terecht via een kennis van vroeger.  Veel andere klanten vinden SFAA online, bijvoorbeeld door de blogs die ze wekelijks plaatsen en die ook op Young Startup te lezen zijn. Annelie: “Als we bijvoorbeeld veel vragen krijgen over het omzetten van een eenmanszaak naar een BV, is er blijkbaar behoefte aan die informatie – dan schrijven we daar een stuk over.”

Online is sowieso een belangrijke plek voor SFAA. Want daar doen ze alle boekhoudingen, met Exact Online. Zo weten ze zeker dat er altijd overzicht is en kunnen ze de boekhoudingen goed in de gaten houden. Voor sommige klanten is dat iets nieuws. Hoe pakken Annelie en haar collega’s dat aan? “We nemen nieuwe klanten echt bij de hand, gaan een uur met ze zitten om uit te leggen hoe het werkt. We zetten samen de bankkoppelingen en dat soort dingen op.”

Flinke intake, frisse start

Joppe werkt net als veel andere klanten van SFAA ook met Exact Online Starter: “Het is supermakkelijk als je het even uitgelegd krijgt. [Tegen Annelie:] Ik denk dat het ook goed is dat je een grondige intake doet, dan voorkom je een hoop werk achteraf.” Annelie bevestigt dit. Hoewel ze soms eerst nog moeten ‘puinruimen’ bij nieuwe klanten die de administratie hebben laten liggen, kunnen ook deze klanten erna echt een frisse start maken.

Bepaalde ondernemers weten dan voor het eerst wat er zich financieel in hun bedrijf afspeelt: “Soms gebeurt het dat een ondernemer helemaal nooit wist hoe het stond met de debiteurenstanden of de crediteuren. Die wachtten gewoon totdat de jaarrekening was opgemaakt. Maar dan gaan ze een nieuwe omgeving in en weten ze dat ineens wél. Echt heel bizar. Mooi hè?”

Veel contact met klanten

Gaat het na zo’n intake dan in 1 keer goed? Annelie geeft aan dat ze wel gesprekken hebben over het aanleveren. “Het systeem werkt alleen als je de facturen en bonnen van je administratie goed aanlevert. We zitten er ook bovenop, want de klant vindt het niet fijn als wij een paar maanden later pas naar een ontbrekende factuur of bon vragen. Daarom doen we dat elke 2 weken. Dan krijgen ze ook een overzichtje.

Werkt dat? Klanten vinden zo’n overzicht wel fijn, maar ze moeten er ook aan wennen. Annelie lacht: “Laatst dacht een relatief nieuwe klant dat hij elke 2 weken iets fout deed, maar die was dus niet gewend aan zoveel contact.”