Tips online webshop verkopen

Van kantoorartikelen tot reizen en streekproducten, tegenwoordig lijkt alles digitaal verkrijgbaar voor de consument. Want zijn uw kansen voor online verkoop en waar moet u rekening mee houden?

De nieuwste cijfers van het CBS onderbouwen de sterke positie; 35% van de bedrijven verkoopt online. De markt is dan ook groot, in 2014 deden 10,4 miljoen Nederlanders tussen de 12 en 75 jaar een online aankoop, 7,9 miljoen consumenten deden zelfs regelmatig een online aankoop. Dit winkelen gebeurd vooral bij webwinkels uit het eigen land. Als betaalmethode wordt bij 59% van de verkopen aan consumenten voor IDeal gekozen. 10% betaald met acceptgiro, 8% met creditcard en 5% met PayPal. De populairste producten voor online aankopen zijn reizen en kleding, gevolgd door tickets.

Wat zegt een webshop keurmerk?

Het bekende huisje op een website wekt vertrouwen, het thuiswinkel waarborg geeft aan dat het goed zit. Hier staan echter hogen kosten tegenover. Hierdoor is een wildgroei ontstaan aan keurmerken. Keurmerken hebben echter pas waarde na keuring door de raad van accreditatie, deze heeft alleen Thuiswinkel Waarborg Webshop Keurmerk geaccrediteerd. Geen accreditatie betekend echter niet automatisch een lage kwaliteit.

Wat zijn de valkuilen?

Winst is allerminst verzekerd bij het hebben van een webshop. Van de online ondernemers kan meer dan de helft hier niet van leven, 80% verdiend een inkomen beneden modaal. Wat helpt is tijd investeren, full time webshopbeheerders doen het aanzienlijk beter dan parttime beheerders.

Wie besluit goederen te gaan verkopen via het internet, krijgt ook te maken met retour verkopen. Er moet een minimale retourtermijn van 2 weken worden aangeboden. Op deze retour verkopen moeten alle kosten worden terugbetaald, de aanschafprijs maar ook service- en transportkosten. Wie de kosten voor het retour transport betaald is de keuze van de verkoper.

Wat zijn de tips?

Het leveren lijkt niet snel genoeg te kunnen, consumenten kunnen binnen enkele uren hun bestelling krijgen. De behoefte hieraan is echter niet groot, slecht 7% wil zijn bestelling binnen 24 uur hebben. Van 63% van de consumenten mag het zelfs 3 dagen duren.

Tegenwoordig zijn er steeds meer winkels die als webshop zijn begonnen en ervoor kiezen fysieke winkels te gaan openen. Cool Blue volgt deze strategie al en ook Amazone staat op het punt fysieke winkels te openen. De keuze lijkt daarmee niet meer of u kiest voor een webshop of een fysieke winkel, maar hoe u de webshop en de fysieke winkel integreert.

Een andere tip is om creatief na te denken over de voorraad. Moet u wel alles zelf op voorraad hebben? Of kunt u ook als regiepartij fungeren, zonder zelf voorraad aan te houden? Deze afweging kan per artikel worden gemaakt.

Wilt u een business case uitwerken voor online verkoop? Tips online webshop verkopen? Kunnen wij u helpen om een onderneming met online verkoop op te zetten? SFAA adviseert diverse klanten die online zakendoen, mail ons op info@sfaa.nl of bel ons op 020-2610723.

Tips online webshop verkopen