Elektrisch rijden vanaf 2025

In september 2021 hebben ondernemers in en rondom Amsterdam een brief ontvangen van de gemeente waarin staat dat er vanaf 2025 alleen nog maar schone en uitstootvrije bedrijfsauto’s, ofwel elektrische auto’s binnen de ring A10 mogen rijden. Dit wil zeggen dat er in het grootste deel van de stad geen bedrijfsauto’s op benzine en diesel meer mogen rijden. Maar hoe zit het met de kosten? Is het rijden van uitstootvrije voertuigen daadwerkelijk voordeliger dan voertuigen met uitstoot? Lees het in deze blog!

Is overstappen naar elektrisch rijden voordeliger?

‘Elektrisch rijden is te duur’, dit is iets wat vaak wordt gespeculeerd. Maar is dit ook waar? Op het eerste gezicht lijkt dit zo te zijn, de aanschafprijs van elektrische auto’s is in het algemeen hoger dan de aanschafprijs van een benzine of diesel auto. Echter, zijn er bij de aankoop van een elektrische auto veel voordelen. Zo zijn er tegemoetkomingen, belastingtarieven en liggen zowel de vaste als de variabele kosten een stuk lager. Hieronder staan een aantal voordelen die de aanschaf van een uitstootvrij voertuig met zich meebrengt:

Subsidie elektrisch rijden

In de eerder genoemde brief van de gemeente, stond ook dat ondernemers subsidie kunnen krijgen om over te stappen op elektrische voertuigen. Ondernemers en non-profitorganisaties komen bij de aankoop van een nieuwe elektrische bedrijfsauto in aanmerking voor een subsidie van maximaal €5.000. Deze subsidieregeling loopt van 15 maart 2021 tot en met 31 december 2025, er is dus nog even de tijd om de overstap te maken!

Echter, heeft de regeling een maximum subsidiebudget per jaar. In 2022 bedraagt dit budget 22 miljoen euro. Het subsidiebudget voor dit jaar (2022) voor bedrijfsvoertuigen, is helaas op 6 april 2022 al opgeraakt. Het is dus pas volgend jaar weer mogelijk om in aanmerking te komen voor deze regeling. Er is wel nog budget over voor de aanvraag bij aanschaffing van uitstootvrije taxi’s.

TIP: Zorg dus dat je als ondernemer zijnde, voor het begin van 2023 in je agenda zet de aanvraag voor € 5.000 te doen! Door dit te doen heb je de meeste kans op een succesvolle toewijzing van de regeling.

BPM vrijstelling op elektrische auto’s

Naast de subsidie is er bij de aankoop van een volledig elektrisch voertuig ook sprake van ontheffing van BPM (Belasting van personenauto’s en motorrijwielen). Er hoeft dus geen BPM betaald te worden over de aankoop, bij niet-elektrische voertuigen is dit wel het geval.

Bijtelling op elektrische auto’s

De bijtelling van uitstootvrije voertuigen is voordeliger dan bij benzine of diesel gedreven voertuigen. Voor elektrische auto’s wordt er in 2022 een bijtelling van 16% betaald, de grens hier is €35.000. Over elke euro boven dit bedrag wordt er 22% bijtelling gerekend, dit is dezelfde bijtelling als niet-uitstootvrije auto’s.

MIA

Tenslotte is er ook nog de ‘Milieu Investeringsaftrek’, beter bekend als de MIA. Met deze regeling is het mogelijk om tot wel 36% terug te ontvangen op enkele (duurzame) investeringen, zoals een oplaadpaal op eigen grond. Er is wel een minpunt, de regeling geldt namelijk niet voor de voertuigen zelf. Ook deze regeling heeft een subsidiebudget, deze bedraagt in 2022 144 miljoen euro. Wees er dus snel bij, want voor deze regeling geldt er ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’!

Advies elektrisch overstappen

Wat de beste optie is, elektrisch of niet, is uiteraard afhankelijk per situatie. Wel kunnen wij van SFAA (financieel advies en administratiekantoor in hartje Amsterdam), je helpen met het maken van de beste keuzes voor jouw onderneming! Neem dan ook een kijkje op onze website: sfaa.nl of neem contact op via info@sfaa.nl en/of +31 20 26 10 723. SFAA is here to help and we make it happen!